Euros

This post has already been read 875 times!

miejsce budowy: Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego w Bydgoszczy (później PESA Bydgoszcz SA)

konstruktor: Henryk Kujawa, Józef Szymański

rok budowy: 1967

port macierzysty: Bydgoszcz

chrzest jachtu: 15 lipca 1967 r. – matka chrzestna p. Drubkowska

typ jachtu: J-80 (pierwszy jacht tego typu)

typ ożaglowania: jol

materiał: stal

długość całkowita: 13,9 m

szerokość: 3,55 m

zanurzenie: 2 m

powierzchnia ożaglowania: 80 m²

liczba koi: 10

silnik: Ursus o mocy ok.30 KM

wyposażenie: m.in. radiostacja wojskowa RBM

właściciel: Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego w Bydgoszczy (później PESA Bydgoszcz SA)
armator:  Sekcja Żeglarstwa Morskiego Bydgostia

12 sierpnia 1984 roku Euros wychodząc w rejs uległ rozbiciu o kamienie falochronu wschodniego portu w Górkach Zachodnich i zatonął na torze wodnym. Podniesiony przez ekipy PRO 16-letni jacht nie nadawał się do remontu. Przywieziony do Bydgoszczy został w ZNTK pocięty na złom. Rufa oraz tablice chwały są częścią stałej ekspozycji Bractwa Kaphornwców, która znajduje się na międzypokładzie statku-muzeum Daru Pomorza w Gdyni

Euros był jednym z najbardziej pracowitych polskich statków sportowych; oprócz rejsów polarnych odbył wiele podróży zagranicznych i krajowych odwiedzając wiele portów europejskich, arktycznych i południowoamerykańskich.

 

 

wyprawy polarne:
1968 – Islandia  – I na świecie opłynięcie Islandii

1977 – Spitsbergen

 

 

 

źródło:

http://www.solanus.bydgostia.org.pl/?pl_historia,22

 

 

This post has already been read 875 times!

Dodaj komentarz