This post has already been read 875 times!
miejsce budowy: Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego w Bydgoszczy (później PESA Bydgoszcz SA)
konstruktor: Henryk Kujawa, Józef Szymański
rok budowy: 1967
port macierzysty: Bydgoszcz
chrzest jachtu: 15 lipca 1967 r. – matka chrzestna p. Drubkowska
typ jachtu: J-80 (pierwszy jacht tego typu)
typ ożaglowania: jol
materiał: stal
długość całkowita: 13,9 m
szerokość: 3,55 m
zanurzenie: 2 m
powierzchnia ożaglowania: 80 m²
liczba koi: 10
silnik: Ursus o mocy ok.30 KM
wyposażenie: m.in. radiostacja wojskowa RBM
właściciel: Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego w Bydgoszczy (później PESA Bydgoszcz SA)
armator: Sekcja Żeglarstwa Morskiego Bydgostia
12 sierpnia 1984 roku Euros wychodząc w rejs uległ rozbiciu o kamienie falochronu wschodniego portu w Górkach Zachodnich i zatonął na torze wodnym. Podniesiony przez ekipy PRO 16-letni jacht nie nadawał się do remontu. Przywieziony do Bydgoszczy został w ZNTK pocięty na złom. Rufa oraz tablice chwały są częścią stałej ekspozycji Bractwa Kaphornwców, która znajduje się na międzypokładzie statku-muzeum Daru Pomorza w Gdyni
Euros był jednym z najbardziej pracowitych polskich statków sportowych; oprócz rejsów polarnych odbył wiele podróży zagranicznych i krajowych odwiedzając wiele portów europejskich, arktycznych i południowoamerykańskich.
wyprawy polarne:
1968 – Islandia – I na świecie opłynięcie Islandii
źródło:
http://www.solanus.bydgostia.org.pl/?pl_historia,22
This post has already been read 875 times!